Thursday, December 8, 2011

Manusia Berotak Google?


Bila manusia yang perasan mempunyai otak umpama google berkata-kata, benda yang dah rosak pasti akan jadi hancur lebur.Umpama tikus membaiki labu.Kalau tak tau, cakap sajalah tak tau.Cari guru, timba ilmu.Bukannya menegakkan benang yang basah.Tak tau tapi berlagak seperti lebih tau daripada orang yang berilmu.Hasilnya?Haru.Silap hari bulan boleh biru mata hitam mu...

Entah kenapa sejak kebelakangan ni gua selalu sangat terjumpa orang-orang spesis perasan bagus ni.Urang sabah panggil 'talingung' bah jenis urang begini ni.Tadi pun ada lagi terjumpa.Tak boleh nak ditegur, asyik ingat diri sendiri saja yang betul.Kalau bercakap mengalahkan google search engine, semua benda dia master, macam professor serba tau.Satu hal lagi, bila bercakap tak mau kalah, biar cakap fakta merapu tapi mengalah takkan mengaku...

Bengang betul gua dengan orang macam ni.Tapi apa nak buat, sudah perangai dia macam tu tak makan saman tak boleh ditegur, tercipta sejak azali barangkali.Gua sebenarnya tak kisah sangat kalau orang nak berperangai macamana sekalipun, itu lu punya pasal la.Tapi kalau sampai menyusah dan menyakitkan hati gua, lu rasalah penangan gua pula.Kalau lu adalah orang yang gua kenal, lu akan bakal gua hantar ke kepulauan yang berdekatan untuk proses pemulauan.Tinggal la sorang-sorang di pulau tu, cakap la dengan pasir dan penyu.. 

Bagi gua itu saja cara terbaik untuk mengajar orang spesis mangkuk tingkat yang perasan berotak google ni, pulaukan.Tak payah la balun membalun sepak terajang, bukan dapat apa pun kalau buat macam tu, dapat sakit adalah.Jadi bro, kalau lu rasa tak dilayan tu paham-paham sendiri la k.Sendiri mau ingat macamana s*** lu punya perangai...Lu kan ada otak google, jadi lu pikir la sendiri....

Rasa macam dah masuk cerita KL Gangster plak asyik ber'gua-lu' dari tadi.Bukan apa, aku sebenarnya geram dan bengang dengan perangai mangkuk-mangkuk yang perasan bagus ni.Sebagai manusia biasa yang tidak dikurniakan apa-apa mukjizat, kita kenalah sedar yang sesungguhnya diri kita ni jauh dari kesempurnaan..Menerima pendapat orang lain dengan hati yang terbuka, selagi pendapat itu tidak melampaui batas tidak akan sesekali mencalar dan menjatuhkan maruah diri, malahan persekitaran akan semakin menghormati si penerima pendapat, apatah lagi sekiranya engkau adalah orang yang berstatus 'duduk di kerusi empuk'!

Ok sudah la, malas la mau cakap panjang lebar lagi.Cukup la sessi lepas geram aku untuk kali ni.Akhir kata dari penaja, untuk menghiburkan hati yang sedang bengang, marilah kita bersama-sama menyanyikan lagu dari kumpulan Les Sekinchan yang bertajuk Pria Pujaan, semoga semua terhibur.Majulah sukan untuk negara...haha...Sabar jo la...As-Salam...





*Talingung - Bangang

Photo Credit : Encik Google

0comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Amazing!