Sunday, January 27, 2013

Sejarah Yang Disenyapkan : The Silent Riot ~ A Must Watch For Sabahan!


Shocking!Itu yang terdetik dikepala hotak aku bila terlihat video ini.Satu fakta & lipatan sejarah yang pernah berlaku di negeri kelahiran aku sendiri dan aku hidup tanpa pernah mengetahui tentangnya..What the *&$#.....

Dokumentari berdurasi 31 minit ini memaparkan kisah 'rusuhan senyap' yang telah berlaku selepas pilihanraya negeri Sabah tahun 1986.Perebutan kuasa yang berlaku antara Parti Bersatu Sabah (PBS) dan United Sabah National Organization (USNO), yang telah membawa kepada keadaan huru hara dan beberapa kejadian letupan bom disekitar bandaraya Kota Kinabalu.Beberapa orang telah maut rentetan daripada situasi huru hara yang telah berlaku ini, yang akhirnya membawa kepada terlaksananya perintah berkurung selama 39 hari disekitar bandaraya Kota Kinabalu ketika itu.

Dokumentari ini telah mewawancara beberapa orang penting yang terlibat secara langsung dalam kejadian ini di antaranya Datuk Hj. Yahya Lampong (bekas MP Tempasuk/USNO), Datuk Hj. Mat Nor Mansur (bekas Menteri Kewangan Sabah), Tan Sri Herman J. Luping (bekas Penasihat Undang-Undang PBS & Peguam Negeri Sabah) serta beberapa orang peniaga cina yang melalui peristiwa berdarah itu.

Rasanya, disinilah titik mulanya 'PROJEK I.C' yang telah membawa berjuta (?) orang Filipina & Indonesia masuk ke Sabah, yang akhirnya telah beranak pinak disini dan telah mendatangkan pelbagai penyakit sosial di bumi Sabah ini.Aku tidak mengatakan semua orang Filipina & Indonesia itu jahat, tapi sebagai penyumbang besar kepada penyakit sosial di Sabah?Ya dan itu adalah satu FAKTA yang tidak boleh dinafikan oleh sesiapa!

To all Sabahan, I strongly urge you guys to watch this video and get to know about OUR history.Aku berani bertaruh, ramai anak muda Sabah sekarang yang tidak pernah tahu tentang kejadian ini.Sekiranya anda telah berumur 21 tahun dan telah berdaftar sebagai pengundi, jalankanlah tanggungjawab anda pada PRU yang akan datang ini untuk memilih siapa yang anda rasa layak untuk diangkat sebagai pemimpin yang boleh dijadikan tempat bergantung harap, dan bukannya yang tidak boleh diharap!

Lihat dan perhalusi, kerana jawapan tentang SIAPA sebenarnya yang membawa jutaan PATI ke Sabah ada di dalam dokumentari ini! 


Sinopsis : "Apa yang berlaku selepas sebuah pemerintahan politik berakhir? Selepas berkhidmat selama dua penggal sebagai kerajaan Sabah, Parti Berjaya yang diketuai oleh parti Barisan Nasional (BN) telah digulingkan oleh pendatang baru iaitu Parti Bersatu Sabah, dengan kerjasama Pertubuhan Kebangsaan Sabah Bersatu (USNO). Pada malam 1985, apabila pilihanraya peringkat negeri diumumkan, gabungan rahsia antara PBS dan USNO telah berkecai dan telah membawa kepada sebuah pertarungan kuasa yang berlaku di Istana kerajaan negeri. Ini akan menjadi sebuah contoh kepada demonstrasi yang berlaku pada tahun berikutnya. Sebuah kejadian yang jarang dibincangkan hari ini ~ Sebuah rusuhan senyap."

Video dokumentari ini diarahkan oleh seorang pengarah independant Sabahan Miss Nadira Ilana dan diterbitkan oleh KOMAS & EUROPEAN UNION (?)





*Namun begitu seperti ada sesuatu yang tidak kena tentang siapa yang berkolaborasi dalam menerbitkan video ini.EUROPEAN UNION?Kenapa perlu ada unsur luar negara terlibat dalam penerbitan ini?Another HIDDEN AGENDA from THE HIDDEN HAND???Well..I just want to share a piece of 'missing' history yang tidak diketahui oleh ramai anak muda Sabah.That's it.Tentang hidden agenda dari pihak luar, samada wujud atau tidak, WALLAHUALAM.Sekiranya ada, akan dibongkar kemudian!






11comments:

Carlos Santiagosaid...

sama cam kelantan..sejarahnya disorok.

Unknownsaid...

Hehe :D Tq for the info..

http://bayausbh.blogspot.com/2013/01/23-klinik-1-malaysia-k1m-di-sabah-sudah.html

Unknownsaid...

@Carlos Santiago sejarah apa yg tersorok di kelantan bro?gua mmg minat bab sejarah ni..any link?

Hidup Di Sabah teda hal ging.kita anak Sabah mesti mau tau sejarah kita spy kita nda dikasi budu ole urg luar...

Unknownsaid...

ini kali pertama sy tengok video ni..pasal USNO sy hanya baca dlm buku teks sejarah sekolah aja...tp sy dah research...dan bertanya pada seseorang tentang hal ni..sy takut nak komen pasal politik itu...sebab ini hal sensitive...hoho...lgpun hujah sy belum ada bukti...dan sy masih belum ckup umur lagi untuk komen pasal ni...

#tapi kalau betul sejarah ini disembunyikan...ia tak sepatutnya terjadi...sebab anak2 sabah dan warganegara malaysia patut tahu tentang sejarah negara mereka walaupun berasal drpd negeri yg berlainan...

Unknownsaid...

sa pun baru tau juga ni..tida sangka pula ada yg senyap2 macam ini..

Unknownsaid...

Sudah sya follow blog mu ging..tq

Unknownsaid...

@cik kaki ketawe buku sejarah sekolah skrg spttnya dirombak semula..sbb bkn setakat di sabah je,d smnjg pn byk hal2 berkaitan sejarah yg sdh jadi x relevan..dr sejarah peradaban nusantara hinggalah penubuhan negara kita Malaysia..byk sgt fakta2 yg tercicir,yg tercerai, yg tersembunyi dan bermcm2 'ter' lg...kena byk mengkaji klu nak tahu apa mksd sy k... :)

bygknlah,sy yg mmg betul2 pure sabahan pn x pernah tahu ttg kejadian ni,apa lg generasi muda d smnjg kn...


@MaMa Reyitu laitu MaMa Rey..sa pn klu inda tetingu ini video,haram sa inda tau peristiwa begini pernah jd d tmpt kita...


@Hidup Di Sabah ok ging punsikou :)

Carlos Santiagosaid...

ko bukak ni..

https://www.facebook.com/pages/Kelab-Pencinta-Sejarah-Kelate

aku baca kat situ jer...

Unknownsaid...

ok tq bro

Unknownsaid...

byk lagi sejarah negara yg kita semua tak tau

Unknownsaid...

khairul hassan betul tu bro.cuma mslhnya pihak berwajib kita seolah x ambik port sgt dlm bab2 sejarah ni...hmm...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Amazing!