Thursday, January 10, 2013

ATM : Angkatan Tentera Paling Lemah Dalam ASEAN??



Salam.

Late update.Nda dapat tido punya pasal...

Sedang aku menelusuri ruang maya digital tanpa arah tujuan sambil membawa mata yang enggan shut down, tetiba aku terjumpa sesuatu yang boleh dianggap sebagai 'fakta' yang mengejutkan..

Jika apa yang aku baca ini adalah sesuatu yang nyata, maka nampaknya selama ini kita sebenarnya tidur dalam keadaan yang agak 'rapuh' sekiranya musuh tiba-tiba datang menyerang dan mencabuli kedaulatan tanah dan bumi kita...(?)

Angkatan Tentera Malaysia (ATM) tidaklah segagah seperti yang kita sangkakan?Jika data-data yang dipaparkan ini benar, maka mereka yakni pihak berwajib perlu melakukan sesuatu untuk meningkatkan atau sekurang-kurangnya mengimbangi kekuatan ketenteraan dan persenjataan negara-negara jiran kita.Walaupun rantau ASEAN ini tidak berada dalam situasi perang, siapa tahu satu masa kelak.Ditambah lagi dengan kewujudan 'pangkalan sulit zionis' di selatan semenanjung, kita harus mempersiapkan diri untuk 'situasi yang tidak dijangka' itu...

Berikut adalah perbandingan antara 4 buah negara ASEAN dalam bidang ketenteraan dan persenjataan.Perhatikan dan perhalusi data-data berikut..

Dari segi persenjataan seperti yang dinyatakan diatas, Malaysia ternyata banyak ketinggalan dalam pemilikan kenderaan-kenderaa berperisai dan kereta kebal utama jika dibandingkan dengan 3 buah negara jiran ASEAN yang lain.Nisbah pemilikan dilihat agak KETARA sekali terutamanya jika dilihat dalam dari jumlah kenderaan berperisai.Apa yang menarik adalah jika melihat kepada jumlah yang dimiliki oleh Singapura, 2744 buah.Untuk apa mereka memiliki jumlah kenderaan berperisai sebanyak itu???


Malaysia juga ternyata ketinggalan dalam pemilikan pesawat tempur udara berbanding dengan 3 buah negara yang lain.Sekali lagi, Singapura dilihat sebagai memiliki kelengkapan yang agak besar dan sempurna jika dibandingkan dengan negara-negara jirannya.Ada apa dengan Singapura...hmmm....


Malaysia hanya memiliki sedikit kelebihan dari segi pemilikan dan persenjataan dalam angkatan laut.Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) memiliki kelengkapan yang agak sempurna jika melihat kepada data di atas.Namun begitu, still, Singapura masih mengatasi Malaysia dalam pemilikan KAPAL SELAM iaitu 6 buah, menyamai apa yang memiliki apa yang dimiliki oleh Indonesia...



Dan data yang paling menarik sekali...


Singapura memiliki anggota pasukan tentera darat yang terbesar sekali di antara 4 buah negara ASEAN ini.Jika dibandingkan dengan Malaysia, mereka mempunyai jumlah yang lebih daripada sekali ganda pasukan tentera termasuk pasukan kerahan.

Pasukan tentera laut dan marin terbesar pula dimiliki oleh Indonesia manakala tentera udara dimiliki oleh Thailand.Malaysia???

Sesuatu yang menarik untuk diperkatakan disini adalah tentang Singapura, yang dilihat begitu dominan dalam membentuk dan mempertingkatkan kekuatan pasukan angkatan bersenjatanya.
.
Bagaimana sebuah negara yang kecil seperti Singapura berupaya untuk membentuk 1 pasukan tentera yang besar dan untuk apa mereka mempersiapkan pasukan tentera yang sebegitu 'lengkap'?Seolah-olah negara sekutu kuat Israel ini sedang mempersiapkan diri mereka untuk sesuatu...Siapa yang ingin mereka perangi?Jika dilihat dari situasi semasa, negara manakah yang dilihat sering bercakaran dengan mereka?Atau adakah zionis sedang mempersiapkan pasukan proksi mereka itu untuk menghadapi 'kebangkitan dari Timur'???

Begitu juga dengan negara seberang selat yang 1 itu, yang sering melabelkan diri mereka sebagai 'Supremo' kepada orang-orang Malaysia, mereka juga mempunyai isu yang sering dikumandangkan oleh mereka terhadap kita disini.'Ganyang' kata mereka.Soalan-soalan yang sepatutnya dijawab dan dipandang serius oleh mereka-mereka yang berkuasa di 'Golden Chersonese'...

Apa yang aku harapkan, data-data yang tertulis di atas adalah tidak benar atau tidak tepat sama kali kerana soal keselamatan dan pertahanan negara bukanlah sesuatu yang boleh diperkecilkan dan dipandang remeh.Namun sekiranya apa yang tercatat di atas itu adalah benar, sesuatu yang drastik harus dilakukan demi untuk mengimbangi dan meningkatkan tahap sekuriti perbatasan tanah air.Semoga bila 'masa itu' hadir, kita akan berupaya untuk mempertahankan kedaulatan tanah tumpah darah dan bumi bertuah ini.



*Ada orang politik cakap, yang kapal selam kita beli tu tak bleh guna.Mudah-mudahan dia tipu, sebab jika dia cakap benar (yakni kapal tu rosak), kalau ada musuh datang serang masak kita derr...




Sumber : Wikipedia

26comments:

MaMa Reysaid...

betul ka ni..takut pula taw..

cik kaki ketawesaid...

oh...ni rasanya bukan the latest..sebab kerajaan dah peruntukkan bebrilion bagi tahun 2o13 untuk mempertingkatkan pertahanan negara...pasal tenaga kerahan...malaysia tak punya banyak sbb warga kita tak mcm warga jepun atau pun singapura..mereka melatih remaja seawal umur 18 untuk berperang...so automatik tenaga kerahan mereka meningkat...mcm negara kita...PLKN hanya 3 bulan...jd mcm xckup di basuh kut...hehehe...

insyaAllah...negara kita akn improve dr semasa ke semasa..lgpun ATM ada senjata yg mereka tak hbahkan kpd org...hanya pegawai2 yg tertentu dibenarkan melihat dan menyentuhnya..jika hebahkan..musuh pasti tahu kelemahan kita...so sistem pertahanan kita kalau boleh tak nak bagi musuh boleh jangka...that it..

btw..nice sharing =)

El-Hardysaid...

@MaMa Rey klu betul mcm bikin takut jg kan.. :)
@cik kaki ketawe harap2 la budget allocation berbillion utk pertahanan tu digunakan dgn sebaiknya..sebab tahulah org kita ni,politik byk sangat..pantang nmpk duit byk jd kelabu mata...suruh beli senapang dibelinya bakakuk..save budget..bkn zaman perang pn katanya..duit balanced masuk poket la...hmm...harap2 tidak begitu...

anyway saya setuju dgn pdpt cik kaki ketawe yg ATM memiliki senjata yg x diketahui umum, sbb seseorg dlm ATM sendiri pernah gtau saya...takkan nk dedahkan kpd umum rahsia semua yg kita ada kn?

tenaga kerahan, rasanya sesuatu perlu dilakukn utk meningkatkan pasukan 'back up' ini jika berlaku situasi kecemasan...

sekadar berkongsi :)

biQa Hatminsaid...

tunggu kak yong masuk atm lah...hahaha

*min siam, maaf kak yong busy jg kawasan... huhu

El-Hardysaid...

kena bawak budak2 kawasan join skali tu kak yong...haha

min siam ni pun baru je activate blogging blk kak yong,hari tu hmpir nk retire da dr dunia gangster tp syg plak huhu :)

muhd akmalsaid...

assalamualaikum...
data2 yg saudara tunjukkan kat artikel ni kebanyakkannya dari wikipedia...so faham2 jela memang x tepat dan ada tokok tambah...
Lagipun btul juga ckap saudara kita yg lagi satu, buat apa nak dedahkan semua aset yang ATM ada?..

El-Hardysaid...

@muhd akmal waalaikumsalam saudara..

mmg betul data2 ni d ambil dr wikipedia,dan mmg sy jg mngharapkn yg data2 ni tidak tepat..cuma ingin mbuka mata pihak yg berkenaan saja.soal keselamatan,bukanlah sesuatu yg boleh dikompromi..tak gtu?sy jg pcya yg ATM mmpunyai keupayaan rahsia yg mampu mmpertahankn negara jika diperlukan kelak.

:)

berjayasaid...

memangla malaysia tak rangking mana2 pun..tapi ingat..askar malaysia jer pernah menewaskan komunis di dunia ni..dan pasukan ggk kita adalah terbaik di rantau ni pada tahun 2012..jangan pandang rendah pada payung semulajadi malaysia..singapura goyang dngn orang melayu sebab negara dia kan dikeliling oleh orang melayu..dah melayu islam pulak tu..pastu kalau tak silap aku total askr singapura tu termasuk askr simpanan..mcam asakr wataniah..

El-Hardysaid...

@berjaya jgn salah faham bro, gua x pernah memandang rendah keupayaan pasukan ATM kita..gua cuma sedikit gusar dgn data yg ada pd wikipedia tu..dan gua jg sgt berharap yg data itu tidak benar.data boleh dimanipulate, kebenarannya cuma ATM yg tahu.dan gua berharap ATM terus memantapkan kekuatan rahsia mereka..

berkenaan Singapore pula,bagi gua mereka adalah umpama 'adik beradik tiri' yg tidak boleh dipercayai...seseorang dlm ATM prnah menceritakn pd gua yg Singapore Airforce sering menceroboh ruang udara kita sekurang2nya 18 kali sehari atas tujuan provokasi..sbb mreka ttau mrka ada backup dr Zionis...

negara kecil yg angkuh,saling x tumpah mcm mentor zionis mereka.harap2 ATM sentiasa siap siaga dlm menghadapi petualang luar dan domestik....

berjayasaid...

kalau tak silap aku ruang udara kita terutama kawasan berdekatan dgn singapura adalah singapura yang punya walaupun dalam kawasan malaysia..sape lah buat perjanjian bodo tu...

El Hardysaid...

oh..really?bru tau bro...tak sangka btl la...sapa la yg buat prjanjian bodoh tu agaknya.....pttlah singapore airforce suka suki ja masuk ruang udara kita......

neddykawaiisaid...

tentera singapore pun pernah buat latihan kat kem di johor bahru. Dah macam komunis baju loreng diorang. Pelik diorang pakai cap. Tentera kita pakai beri. Saya duduk dalam kem seronok. Kadang2 tentera kita buat latihan belakang rumah main tembak2, tapi peluru kapur je kot. Percayalah, tentera Malaysia tak selemah yang di sangka. :) tentera kita didik juga untuk solat jemaah beramai2 walaupun ada yang berat kaki. Kita mungkin tak hebat dari segi pensenjataan, tapi kita hebat dari segi spiritual. in shaa Allah :)

El Hardysaid...

@neddykawaii
ala apa nak heran..singapore tu kan adik bongsu israel,komunis plak abg besar dia...

wah, dorg wat latihan tembak2 blkg rumah awak ke?apasal x join skali..takat peluru kapur tu boleh je join agaknya...hehe :)

apapun InsyaALLAH, ATM akan terus mnjadi benteng ampuh dlm mempertahankn kedaulatan Malaysia

Zainuddin Ismailsaid...

Xperlu dedah sgala aset yg ada....data yg anda tunjuk adalah xtepat...sekian.

Perjalanan kusaid...

Persoalan kenapa bila ada traning joint force.kena buat di pangkalan yg menempatkan aset2 .dan adakah kehadiran mereka untuk latihan dan bukan untuk aktiviti pengintipan.sbb tgk dr mata pengkalan tldm lumut perak menerima kunjungan dari pihak luar agak banyk dan semua berlabuh d dlm pengkalan tersebut.selamatkah data dan aset kita dr dketahui.mohon pencerahan

sfiqssaid...

salam tuan. kalau nak berperang bukan bergantung kpd jumlah sesuatu aset tapi peratus kesiapsiagaan sesuatu aset tempur itu. contoh sukhoi su30 mkm tudm berada pada tahap tempur 80% berbanding sukhoi 29 & 30 milik indonesia tak sampai 10% tanpa senjata yg ampuh. walau pun aset pertahanan kita sedikit tapi semua diselengara dengan baik. tak guna ada 1000 kereta kebat tapi 10 ja yg boleh guna. satu lagi contoh kapal selam tldm antara yg tercangih dan tersenyap lengkap dengan senjata bawah permukaan. kapal selam indonesia walaupun 8 buah tapi tak sesuai untuk berperang kerana faktor usia dan teknologi. saya ingat lagi masa malaysia mahukan sukhoi versi mkm. singapore dengan gelojoh membeli f15sg dan australia menambah superhornetnya. so siapa yg lemah?....

budisaid...

TNI sukhoi without missile?? Anda harus sering2 google...tni berencana akuisisi kilo sub u imbangi australia dan singapore

za asaid...

tentera islam pun tak sampai 300 org memerangi 1000 lebih tentera musyirikin ...menag lak ..number bukan faktor utama.

aman eqesaid...

Itu lah tu sokong jugak bro....tp tentera islam tu iman dia lain bro......semoga ATM siap siaga dari segi iman seperti sahabat nabi....jgn terkesan dgn politik demi agama dan tanah air.... Allahuakbar! !!

aman eqesaid...

Tentera islam tu iman dia yakin 100 bantuan Allah bukan senjata..semoga ATM siap siaga disamping iman yg teguh mcm sahabat nabi....jgn tekesan dgn politik demi agama dan negara..Allahuakbar!!!! Lailahaillallah.

Ali Akbarsaid...

Nampaknya saudara terlambat mendapatkan informasi yg tepat....pertahanan indonesia jgn di samakan spt awal thn 2000an yg mendapat sekatan dari barat..mmg di masa itu byk aset pertahanan indonesia tak aktif krn tak ada sparepart tp sejak sekatan di tarik balik dan indonesia membeli alat perang baru dan modern secara besar2an maka blh la di katakan indonesia bkn lawan sebenar negara asean...tak percaya?

Amos Sandpsaid...

Pasti ada senjata Rahsia dlm ATM,,,sebagai rakyat Malaysia yg setia harus memberi sokongan kepada Raja dan Negara,,dan apabila di perlukan,,jgn segan2 untuk mengangkat senjata walaupun dengan Parang,demi mempertahankan tanah air.

El Hardysaid...

Salam..

trima ksih d atas komentar dn prkongsian yg saudara2 smua berikn.maaf krna x dpt mrply komen anda smua satu prsatu.apapun.d hrp tulisan ini dpt mbuka mata pihak brtggjwb utk mbuka mata krna bhwasanya kta smua sbg anak2 Malaysia sygkn negara ini dan brharap bila tiba msanya utk kta brjuang dlm peperangan sbnr,kita x akn mati katak krna prmainan politik mrka.keselamtan n soal prthnan bkn sesuatu yg boleh d kompromikn

(data d atas d ambil drpd wikipedia dan buknnya rekaan saya selaku penulis.kpd yg x brstuju dgn data trsebut, sila rujuk pd link yg d berikn.x prlulah melenting dn mgeluarkn kata2 x enak krna tujuan artikel ini dtulis adalh utk prkongsian smata2 dan bukannya utk mnghentam mahupn menegakkn benang basah.sekian)

shah samsaid...

Aku xyakin org2 cina akn pthan mlysia klo perang

Asmazi Trwsaid...

cina mmg duri dalam daging ja....apapun.harap kita 1 malaysia...

Teo Miemiesaid...

Kalau seorg minat nk jd tentera,, xpi x dipilih nk wat mcm mne ya?? (Harap ad org balas ni)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Amazing!