Sunday, November 20, 2011

Blogger & Kredibiliti


Blogger & kredibiliti adalah satu perkara yang tidak datang dalam satu pakej.Semua orang boleh menjadi blogger, tapi tidak semua orang boleh menjadi seorang blogger yang berkualiti dan berkredibiliti.Senang cakap, semua orang boleh jadi penulis, tapi untuk menjadi penulis yang baik dan berkaliber, aspek dan ciri-ciri tertentu diperlukan untuk menghasilkan penulisan yang berkualiti dan memberi impak kepada pembaca.Out of the box, sempoi dan simple (detail pun ok jugak, bergantung dengan topic penulisan) adalah beberapa ciri yang boleh membuatkan orang jatuh chenta' dengan gaya penulisan seseorang blogger itu.

Berikut adalah beberapa ciri-ciri blog yang pada pandangan aku kurang berkredibiliti & aku tak berapa suka nak datang :

1. Blog copy-paste.100% ambik content dari blog/website lain pastu langsung x bagi kredit kat penulis asal.Tu mencuri namanya..Kesian dekat penulis asal, dia penat-penat perah otak nak tulis artikel yang baik, engko senang-senang je nak curik & tampal dekat blog tanpa bagi apa-apa kredit..Bagi pelempang sekali baru tau....
2. Ambik berita dari blog/portal berita yang melambak kat dunia maya ni, pastu paste bulat-bulat kat blog sebijik macam yang ditulis dekat portal berita tu.Ada baiknya engko gi apply kerja terus dekat portal berita tu.Kalau dibuat modifikasi sedikit seperti memasukkan pendapat dan perspektif sendiri tentang berita tu ok, aku tabik tapi kalau setakat copy paste..baik tak payah la..Kadang-kadang naik menyampah aku asyik baca berita yang sama, dah tu sebijik macam dari sumber asal....hmm..
3. Personal blog yang merapu.Kalau tulis setakat pasal hal-hal biasa (lifestyle, makanan, travel, pengalaman hidup etc) ok itu memang cool dan aku memang follow banyak blog yang jenis macam ni.Contoh personal blog yang aku tabik adalah seperti blog cik Biqahatmin (kak yong..hehe), blog cik Nameebro Ben, cik Hamis dan banyak lagilah (sekadar menyebut beberapa nama).Tapi kalau dah sampai membuka pekung dan kain sendiri tu tak boleh nak cakap apa dah.Janganlah membuka cerita dalam kelambu tu dik, nanti yang menanggung aib diri sendiri jugak.Mak bapak pun ikut malu sekali nanti..Contoh blog?Cari sendirilah, aku tak suka nak aibkan orang.Semoga mereka yang aku maksudkan terbaca tulisan ni..
4. Blog kurang ajar.Ah yang ni memang aku cuma akan datang sekali ja, lepas tu sorry jangan harap aku nak datang lagi.Blogger jenis yang ni memang langsung TIDAK BERKREDIBILITI.Contoh paling banyak, blog negara seberang.Walaupun ada jugak yang bersifat neutral, tapi yang jenis kurang ajar memang melambak.Memangla, blog korang & suka hati korang nak tulis apa, tapi janganla sampai mencarut dan memaki hamun orang lain.Macam ringan ja rasa kaki ni nak bagi penyepak kat muka bila terbaca tulisan diorang...chaissss....
5. Blog yang berat, terlalu banyak widget.Yang ni aspek teknikal sebenarnya, boleh diperbetulkan.Lagu dan video yang dimainkan secara 'auto-play' juga salah satu faktor jugak.Bukannya aku tak suka dengan blog yang ada lagu dan video autoplay ni, tapi adakalanya bila line tengah mogok, loading blog tu pun ikut mogok sekali..Jadi paham-paham sendiri la k, kalau aku dah follow tapi jarang datang dekat blog korang, mungkin faktor ni yang menjadi penyebabnya..

Ini adalah antara beberapa pandangan dan pendapat peribadi aku tentang blog-blog yang kurang dan tidak berkredibiliti .Bak kata pepatah, siapa makan cili dia rasa pedas & kepada sesiapa yang terasa, aku minta maaf banyak-banyak sebab buat engko terasa.Ini cuma pandangan peribadi dan teguran ikhlas dari seorang blogger picisan.Aku tak pernah kata aku ni bagus, aku pun masih banyak kekurangan dan still belajar lagi.Ok, rasanya tu ja lah carutan aku kali ni...Thats all folks.Adiosss....


P/S : Aku sendiripun ada jugak copy paste artikel dari blog/website orang lain, tapi aku takkan lupa untuk bagi kredit pada sumber asal artikel tu.Tak baik ambil kesempatan atas hasil kerja orang lain, mencurik tu dosa besar, Allah marah..Ok.Peace yaww (^__^)V






4comments:

hardy_hunt2said...

opkos...hehe ^__^

siti nor sabikahsaid...

WAH BLOG KAK YONG ADA JUGAK..HEHEHE......

hardy_hunt2said...

lu punya ok bro,sempoi ^0^...tengah nk masukkn blog lu dlm senarai faveret blog gua tp line tengah mogok sekarang ni...

Ku Azhar Ku Md Razisaid...

heheeh blog ku cmne?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Amazing!