Monday, October 14, 2013

Orang UMNO Rupanya...


As-Salam..

Alangkah lamanya blog ini diam tanpa suara...Tangan aku memang sentiasa gatal untuk menulis, tapi komitmen hidup membataskan aktiviti maya..Apapun, benda yang sudah menjadi darah daging, memang susah untuk ditinggalkan, dan aku akan terus menulis jika ada masa, selagi hayat dikandung badan...

Baiklah.Untuk kali ini, aku ingin mengulas sesuatu yang ketika ini sedang hangat diperkatakan di media-media.Politik.Pemilihan UMNO."Hekeleh, lu selama ni pompang pompang kritik itu ini yang kerajaan buat, rupanya lu pun orang UMNO juga", kata seorang sahabat...Ya, aku mengaku, aku memang ahli UMNO.Tapi bukan sebagai ahli yang aktif.Lebih kepada 'anak bulan' sahaja.Cuma baru kali ini lah, aku 'menjebak'kan diri untuk melihat secara dekat bagaimana pertarungan dalam gelanggang pemilihan UMNO ini berlangsung.

Kenapa aku tergerak hati untuk menjebakkan diri?Berikut antara sebab-sebabnya....

1. Aku ingin mengetahui bagaimana sistem pemilihan yang dikatakan demokratik itu berlangsung dalam UMNO.Bagaimana proses pembuangan undi berlangsung, adakah bersifat transparent...ataupun sama juga mempunyai insiden 'blackout' disana sini?Bagi gua, cara dan sistem pengundian tidak ada masalah..Kelemahan-kelemahan kecil disana-sini adalah perkara biasa.Human error..Tak tahu la pula jika ada yang tersembunyi dari pemerhatian gua.Tapi as far as i can see, sistem yang diguna pakai berjalan dengan agak baik...Cuma masa yang di ambil ketika membuang undi melalui sistem 'electoral college' memakan masa yang agak lama, iaitu sekitar 12 ke 15 minit bagi seorang perwakilan.Sesuatu perlu dilakukan agar dapat memendekkan masa ketika proses pengundian, kerana cara pengundian dengan menulis nombor calon ke kertas undi agak mengambil masa dan kurang praktikal kerana para perwakilan perlu merujuk terlebih kepada buku/risalah yang mencatatkan nombor-nombor calon yang bertanding sebelum mencatatkannya pada kertas undi.Pada pendapat aku, ada lebih baik jika sistem pemilihan diselaraskan dengan cara yang digunakan oleh SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya) seperti yang dilakukan dalam pilihanraya umum, iaitu dengan menggunakan cara memangkah calon yang ingin diundi, dan bukannya dengan cara menulis nombor calon yang ingin dipilih....

2. Aku ingin melihat bagaimana cara perwakilan menilai kredibiliti seorang calon itu.Adakah visi dan cara kepimpinan menjadi pedoman, ataupun kuasa 'raja kertas' yang bakal jadi penentu kemenangan.Dan, seperti yang aku dan lu orang semua tahu...UMNO dan 'raja kertas' memang tidak boleh dipisahkan....Ya, memang wujud calon yang baik dan berwibawa, yang mempunyai semangat 'melawan arus', memiliki 'semangat Hang Jebat' yang cuba membuka mata perwakilan supaya berubah dan menyanggah cara lama yang semakin hari semakin membinasakan, yang cuba untuk mewujudkan semangat 'reformasi dalaman' dikalangan perwakilan agar menjadi kumpulan pendesak dan tidak hanya menjadi pak turut...Namun, terus terang aku katakan..Berdasarkan pemerhatian aku, memang agak mustahil untuk memenangi pertandingan di dalam UMNO jika hanya berbekalkan semangat dan gaya kepimpinan sahaja...'Raja Kertas' yang bakal menentukan segala-galanya, tidak kira lah samada calon itu berkebolehan untuk jadi pemimpin atau tidak, yang penting jika 'Raja Kertas'nya botingkek-tingkek, maka confirm lah dia yang MANANG!

Jika masih ada yang kurang faham dengan apa yang aku maksudkan mengenai 'Raja Kertas'...2 perkataan ini akan menerangkan sejelas-jelasnya...POLITIK WANG!Pembelian undi berlaku secara begitu berleluasa sekali..Namun, apa yang menghairankan aku, tiada satupun laporan mahupun kertas siasatan yang dibuka oleh SPRM terhadap mana-mana bahagian yang menjalankan pemilihan UMNO ni...Ataupun memang politik wang ni 'halal' dalam umno???Ah malas la aku nak komplen banyak...Sendiri mau ingatlah...komplen banyak pun bukan dapat buat apa-apa.....Jika sudah menjadi budaya, sudah sebati....Maka terima sajalah hakikat bagaimana permainannya.....

......................................................................

Kenapa UMNO?Hmmm..Kalau aku mau jawab soalan ni secara detail, sampai besok pun belum tentu habis lagi.Cukuplah aku katakan, yang aku sebenarnya lebih kepada 'pemerhati'.Pemerhati yang ingin melihat secara dekat bagaimanakah hal-hal yang sering diperkatakan mengenai UMNO itu berlaku.Jika lu orang mengikuti blog ini, pasti lu orang pernah terbaca yang aku adalah seorang 'a non-partisan' dan 'against the system' bukan?Dan sememangnya itulah ideologi yang terfaktab dikepala hotak aku..

Lagipun, jika aku benar-benar ingin menjadi seorang ahli UMNO yang aktif, aku akan menjadi kumpulan pendesak, kumpulan yang menongkah arus.Kerana aku tau, masih wujud orang-orang sebegini di dalam UMNO.Golongan yang benar-benar berjuang untuk satu kelompok besar dan bukan hanya untuk diri sendiri, kaum keluarga dan kroni sahaja.Sebagai contoh, jika boleh, aku akan mendesak UMNO untuk mengubah polisinya terhadap Sabah dalam pelbagai hal.Hal apa, tak perlu diterangkan.Semua orang sudah maklum tentang hal-hal berbangkit mengenai Sabah.Itu contoh.Tapi persoalannya ; adakah wujud tempat bagi mereka-mereka yang berfahaman sebegini di dalam UMNO?Golongan yang enggan menuruti cara dan arahan taiko taiko besar UMNO?Golongan yang ingin keluar dari kepompong cekaman kekuasaan 'raja kertas'???

Well, i think we all know what the answer is....


Memang benarlah seperti kata Ku Li, UMNO masih belum berubah.Dan mungkin tidak akan berubah sampai bila-bila...


Perjuangan dalam UMNO sebenarnya adalah perjuangan untuk diri sendiri sahaja.Jika UMNO tidak berani untuk merubah dan mereformasikan parti ini, gua ulangi sekali lagi...'Mereformasikan' dan bukan sekadar 'mentransformasikan' sahaja...Believe me...Masa kejatuhan pasti akan tiba.....

Akhir kalam....
Terus terang aku katakan, aku tidak membenci UMNO, tapi aku amat kecewa dengan UMNO kerana terus bertuhankan $$$!


Wassalam




Photo credit : google image

5comments:

Yogi Marsahalasaid...

banyaknya kritik membuat harus lebih baik lagi

AzieYanz Rahimsaid...

setuju sangat. dorang cuba usaha untuk 'merubah' negara tapi dalam parti pun dorang tak dapat nak 'merubah' apa pun. masih di takuk yang sama. agaknya kita boleh guna pepatah yang aku buat ni.."dahulukan yang berpengaruh dan abaikan yang bijaksana".

gurau. haha!

El Hardysaid...

@AzieYanz Rahim pepatah yg bagus..haha..

setelah mngalami sndiri suasana pemilihan umnno, ini kesimpulan yg boleh sy buat ; Umno & rasuah, berpisah tiada.the end.

Mohd Selim Zainalsaid...

Assalammualikum...tekok beriuh,

Kupasan yang baik. Memang mselim3 tak nafikan itu semua.Tapi apakah langkah2 yg perlu kita buat?

mselim3

El Hardysaid...

waalaikumsalam saudara,

rasanya sukar utk kita merubah sesuatu yg telah sebati dan mnjadi budaya dlmn umno...

mcmana nk ubah, klu pihak berwajib mcm sprm pn takat 'jenguk2 mnja' ja masa pemilihan.tak dapek den nak nolong eh :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Amazing!