Saturday, June 1, 2013

Trans-Pacific Partnership Agreement (TPPA) ~ New World Order Akhirnya Tiba 'Secara Rasmi' Ke Malaysia?


Salam

Entry ini di copy-paste sepenuhnya daripada status seorang sahabat facebook aku.Tolong, aku mohon kepada para sahabat blogger & para pembaca blog picisan ini agar dapat meluangkan 10 minit masa untuk membaca keseluruhan posting ini kerana apa yang tertulis ini AMAT PENTING & BAKAL MENGUBAH KEHIDUPAN KITA DI MALAYSIA INI JIKA IANYA BENAR-BENAR BERLAKU.Semoga info ini dapat dimanfaatkan dan jika boleh, DIHALANG daripada berlaku di negara kita.Wallahualam

....................................................................................


Hi semua.
Mohon luangkan masa untuk baca, faham dan seterusnya sign petition untuk bantah TPPA.
Saya rasa ini lebih penting dari PRU kerana untuk PRU, mana2 kerajaan yang memerintah dan kita tidak setuju corak pemerintahannya, kita masih boleh ubah selepas 5 tahun. (masih ada harapan untuk itu tak kira kita penyokong mana2 parti pun) .Dan PRU hanya melibatkan Malaysia sahaja, tetapi TPPA melibatkan kita dijajah oleh negara luar dan, tiada had masa untuk tempoh penjajahan secara baru ini, ia boleh berlanjutan sehingga ke cucu cicit piut miut.

Perjanjian " Trans-Pacific Partnership Agreement" ( TPPA ) mungkin akan dimeterai pada October 2013 antara kerajaan Malaysia dan sekumpulan negara-negara lain - USA, Canada, Australia, New Zealand, Brunei, Chile, Peru, Mexico, Singapore dan Viet Nam. 

Ciri-ciri TPPA :

1. Semua perbincangan dibuat secara RAHSIA dan semua TEKS perbincangan adalah RAHSIA. 

2. Ia akan TERUS MENJADI RAHSIA selama 4 tahun selepas perjanjian dimeterai.
Saya ulangi - kita hanya akan tahu RUPA & BENTUK perjanjian ini hanya selepas 4
tahun, iaitu dalam tahun 2017 .. WALAUPUN TELAH DIMETERAI pada tahun 2013.

Aikkk ! Tak pelik ke? Pasal apa pulak nak sembunyi-sembunyi?

Nak buat sesuatu yang SANGAT BESAR KESANNYA pada RAKYAT dan NEGARA, tanpa mengambil pandangan daripada RAKYAT. 

ADA 3 KESAN BESAR TTPA kepada kita semua, jika dimeterai :

1. Hampir 80% jenis ubat di klinik, farmasi dan hospital akan menjadi mahal,
sehingga mencecah 1,000% kali ganda harga sekarang . Ini kerana Malaysia tidak
lagi boleh menggunakan ubat GENERIK. Wajib menggunakan ubat PATENTED 
( orginal). Rentetannya kos perubatan untuk semua pesakit meningkat dan perlu ditanggung oleh pesakit atau subsidi ditanggung kerajaan. Pada masa yang sama, bayaran PREMIUM POLISI INSURAN akan juga meningkat. 

2.Peruntukan Copyright kepada BAHAN-BAHAN RUJUKAN akan dilanjutkan dari 50 tahun selepas kematian penerbit kepada 120 tahun. Ini bermakna segala bahan-bahan rujukan yang kini percuma dan telah di-digital-kan, yakni yang berada sekolah,universiti, kolej, pusat penyelidikan, Internet dan library, akan menjadi terhad kepada pengguna. Ini bermakna semua bahan rujukan wajib dibeli atau wajib dibayar sewa. Penguatkuasaan dan saman akan diperkuatkan. Ini akan menghadkan kemudahan ilmu kepada pengguna yang kurang kemampuan. 

3. Semua PELABUR ASING boleh saman KERAJAAN di mahkamah tribunal antarabangsa untuk gantirugi jika KERAJAAN mengambil tindakan mengazetkan undang-undang yang dilihat mengancam keuntungan mereka. PELABUR ASING juga bebas daripada semua bentuk PERUNDANGAN FEDERAL dan NEGERI. Ini termasuklah tindakan-tindakan KERAJAAN untuk melindungi kesihatan pengguna, tindakan yang meningkatkan kesedaran rakyat terhadap apa-apa jua dan tindakan melindungi alam sekitar. Perlu tahu bahawa HAKIM dan PETUGAS Mahkamah Tribunal Antarabangsa pilihan TPPA adalah daripada kalangan lawyer SEKTOR SWASTA yang pro-investor. 

Contoh saman yang telah berlaku dan dimenangi oleh PELABUR ASING akibat
perjanjian :
1. Kerajaan Kanada telah mengharamkan penggunaan MMT di dalam semua jenis minyak untuk kenderaan kerana bahan yang keluar dari eksos ini akan beredar dalam udara ini ditakuti memberi kesan kepada sistem saraf manusia. Syarikat Multinasional Amerika ETHYL CORP, selaku pengeluar eksklusif MMT, telah menyaman kerajaan Kanada sebanyak C$350juta untuk bakal kerugian. Syarikat ini telah menggunakan KLAUSA ARTIKEL 1110 dalam perjanjian NAFTA di dalam tribunal. Akibatnya kerajaan Kanada telah kalah dan membayar out-of-court sebanyak C$19.5juta kepada Ethyl Corp dan kerajaan Kanada wajib mengistiharkan bahawa MMT selamat untuk alam sekitar dan selamat untuk manusia. Artikel penuh

NOTA : MMT ialah octane enhancer untuk minyak kenderaan. MMT telah diharamkan di California dan hampir semua wilayah di Pantai Timur Amerika. 5%
pengeluar minyak di Amerika enggan menggunakan MMT kerana ada alterntif lebih selamat. Namun akibat PERJANJIAN, kerajaan KANADA terpaksa menghalalkannya seumur hidup.

YG BERKAITAN : 
-TPPA ini dibuat untuk melindungi hak investers dari negara maju untuk berniaga di negara negara lain. So pendek kata mereka tak nak rugi kalau berlaku 'perniagaan tidak jalan' or 'gulung tikar' atas sebab kerana polisi or akta or undang undang yang sedia ada di negara negara lain. 

-Bila dah sign TPPA, bukan sahaja ubat, any medical procedure (investigation or surgical procedure ) akan dipatenkan. Dan setiap kali a surgeon or any doctor nak buat these procedures or operation, they have to pay royalty to the inventor of such procedure or operations. Hasilnya surgical n medical procedure cost n yg berlipat kali ganda. Memandangkan government guna duit cukai untuk subsidised macam2 kat hospital tu, agak2 tax naik ke turun selepas ini? Ini yang NGO risaukan coz kalau betul cuma harapkan Ori/Patented Drugs, akan ada Delay in Treatment. Dahla mahal. Delayed pulak tu. Ambil contoh treatment for Cancer, total cost boleh jual sebijik rumah.

-With TPPA, companies can now choose what information to disclose and what to withhold about their products. say, if euvax B got mercury, they can choose not to disclose that it has mercury. If your baked beans can got pesticide, they can choose not to include pesticide in the labels. 

Companies can now patent the environment, say if nestle went thru with their patenting the black seed, then no other human being or creature can use black seed in their products anymore without consent from nestle.everyone would have to get their black seed from nestle.MUST buy from them. 
(Nestle berusaha untuk mempatenkan Habbatussauda / Nigella Sativa sebaga hak milik mereka, adakah kita nak makanan penyembuh kepada segala penyakit kecuali mati itu menjadi HAK MILIK NESTLE? )

-Bila akta or undang undang telah dikuat kuasakan kepada investors itu sebab ada berlakunya ketidak sehaluan operasi perniagaan mereka contohnya berlakunya pencemaran air, kerajaan malaysia tak dapat saman mereka di malaysia. Kes ini akan dibawa ke mahkamah keadialan di peringkat antarabangsa. So pendek cerita undang undang malaysia tak ada makna dah dan kalau kerajaan malaysia tak menang kes itu maka malaysia harus kena bayar denda dan pampasan. Duit dari mana? Of coz dari.pembayar cukai! Kalau tak nak bayar juga tak cukup nanti cukai import ke atas barangan daei negara negara investor akan naik...so harga barangan di pasaran akan.melambung naik...termasuklah harga ubat ubatan, perkhidmatan, dan sebagainya. 

-Kompeni barat datang ke malaysia buka kilang baja.
Then terjadi pencemaran di sungai. Kalau Ikutkan undang undang malaysia harus kena tutup sementara. Tapi dengan undang undang TPPA tak boleh tutup tau. Kalau tutup nanti kerajaan kena saman oleh kompeni barat sebab penutupan sementara itu boleh buat kerugian kepada mereka. So kerajaan kena bayar kerugian itu. Mana kerajaan dapat duit? Haruslah dapat dari cukai. Mana dapat cukai, haruslah dari rakyat! 
Kalau kerajaan tak nak bayar nanti harga barang barang import akan jadi mahal. Sebab negara negara barat telah bahagi pukul sama rata saman itu ke atas harga barang barang import. Antaranya kalau kita nak beli ubatan dari negara barat. Sure sangat mahal! Akhirnya kita sebagai rakyat teranyiaya. 

-Dokumen yang mereka tengah buat sampai bulan 10 nie tak der negeotition dengan rakyat...sedangkan anak anak buah MITI pun tak tahu. Selepas bulan 10 mereka akan bagi kat US dan akan diproses selama 4 tahun. Dan sapa lahirkan anak anak meraka tahun nie bila umur mereka 7 tahun sure akan jadi susah! Bukan nak takut takutkan tapi itulah masa depan yang akan kita hadapi! 
Bahagian apa yang susah?! Susah dalam pendidikan! Susah dalam internet access! Susah dalam makanan sihat! Susah dalam perubatan! 

-Kenapa nak kerajaan nak sign TPPA? 
Perjanjian ini akan bawak banyak investor dari negara maju. Bila banyak pelaburan maka ekonomi malaysia akan maju. Yg saya faham sebelum ni dah ada case tentang benih padi malaysia.. tapi perjanjian gagal after NGO manage to get 20 000+ people signing the petition.. 20 000+ tau..

-Lebih merisaukan lagi ialah TPPA bakal memberi kesan buruk ke atas industri padi negara apabila beras dari USA yang menerima subsidi yang tinggi akan dipasarkan di negara ini. Ratusan ribu keluarga petani padi di negara ini akan terjejas jika TPPA dimeterai. Perkara ini pernah diusahakan AS melalui FTA dahulu tetapi gagal.

-Jika TPPA dilaksanakan, penanam padi hanya boleh membeli benih padi dari Mosanto. Negara lain seluruh dunia menentang Mosanto dan GMO, dan mengadakan demostrasi menentang Mosanto / GMO pada 25 May 2013, negara kita masih senyap dan tak tahu apa itu GMO. 
Tanaman GMO ibarat diletak racun pada akarnya, dan juga terdapat genetik sesetengah haiwan seperti babi di dalamnya. Bayangkan suatu hari nanti kita ambil benih kebanyakan tumbuhan dari Mosanto, apa akibatnya?
Kalau dah ada DNA babi di dalam tu, agak2, apa jadi kepada spesies manusia nanti?

Ingat , lebih 2 juta orang menandatangani petition Mosanto, dan ini adalah petition terbesar dalam sejarah dunia , kita rakyat Malaysia saja yang masih tidak menyedari hakikat betapa bahayanya benih2 dari Mosanto. Either mankid will stop Mosanto or Mosanto will stop Mankind. Cuba google Mosanto, anda akan tahu apa yang bahayanya, ianya bukan setakat racun sahaja, tetapi lebih dari itu. (Like FB Boycott Mosanto , GMO Awareness untuk tahu berkaitan ini)

Kerajaan Malaysia telah bersetuju dengan 11 klausa dari Chapter tersebut. Ini
amat membimbang.Kalau Australia boleh menolak, kenapa kita tak boleh tolak? Baca

Lihat sendiri kebimbangan rakyat New Zealand dengan TTPA di
ts.htm dan mereka sedang menekan kerajaan untuk lebih telus
Lihat kebimbangan Australia di sini yang dikeluhkan oleh Fair Trade Network di

Hantu paling besar dalam perjanjian TPPA ialah syarikat Farmasi Antarabangsa.
Lihat bagaimana Vietnam terpaksa tukar perundangan mereka kerana TPPA
: http://www.citizen.org/tppa-vietnam-summary dan akibatnya akan meningkatkan
KOS PERUBATAN untuk rakyat.

Kesimpulannya, TPPA membawa lebih byk keburukan kpd kita dan juga anak cucu kita. Malaysia bakal tandatangani TPPA Oktober tahun ini. Saya merayu penglibatan aktif lebih ramai orang untuk cuba menghalang TPPA ini dilaksanakan di Malaysia.

Ada 29 chapters semua dalam agreement ini. Cuma 5 sahaja yang dibincangkan di sini. 5 ni pun dah cukup buruk untuk di dengar / dibaca.
Malaysia perlu 30k SIGN SEBELUM OKTOBER. Negara NZ dapat beratus ribu sign untuk petition ini.

ATTENTION : Sekarang media2 sedang promote TPPA. Tapi nama TPPA tak disebut. Cuma yg disebut adalah Malaysia menuju ke arah "MESRA PELABUR". Please take note. Itu adalah TPPA. 

Mohon bantuan semua untuk sign petition ni:
Suspend TPPA and EU-Malaysia FTA

THE WORLD WILL NOT BE DESTROYED BY THOSE PEOPLE WHO DO EVIL, BUT BY THOSE WHO WATCHING THEM WITHOUT DOING ANYTHING

boleh rujuk kepada :
Awang Muzaiddin Bin Ahat
Coordinator for Malaysian Environmental NGOs 
Email: awang@mengo.org
My website www.mengo.org

(teks di atas adalah dari pelbagai sumber termasuk rakan2 seperjuangan di OHUB)

page berkaitan :












Sumber : Facebook

9comments:

Carlos Santiagosaid...

semua terletak ats tangan mereka. apa boleh buat.

Mawardi yunussaid...

wah lama dah x singgah sini. wadi dtg ni :)

Unknownsaid...

sekurang2nya kita boleh beringat n tahu dgn siapa kita berdepan..

Unknownsaid...

Thanks for coming bro :)

salsaid...

Nasib la rakyat M'sia kalo still nk continue sign TPPA, heran nape kejaan nk turut dan akur benda2 yg menjerut leher sendiri?

Pemimpin atas ..ingt2 la sket rakyat marhein yg byk hidup sederhana dan kaya2 ni..jagn pikir diri sendiri jaa..

sedih dan kecewa larr kalu kerajaan yg kita harap nk bela rakyat sanggup buat camni..huhuhu

Unknownsaid...

@Sal Salam Sal...

terima kasih atas komen anda.

rasanya kita x dpt nk menolak klu benda benar2 trjadi nti.apa yg kita boleh buat, BERSEDIA dgn impak yg bakal kita terima.sbbnya, the elite dan mereka2 yg terlibat dlm hal2 sbgni takkn peduli punya dgn nasib golongan bawahan mcm kita ni.yg pntg bg mereka, poket mereka penuh...

mata mereka cuma SATU...

Unknownsaid...

TPPA adalah sistem pemerintahan dajjal. Dajjal nk menguasai dunia. Bila 1dunia setuju TPPA ni dajjal akan menzahirkan dirinya. Kita kena bersedia utk menentang habis-habisan.. Ya Allah bantulah kami

Unknownsaid...

Ini adalah pemerintahan dajjal. Kita wajib tentang habis-habisan...!!! Apabila 1dunia setuju tppa ni, dajjal akan keluar. Ya Allah bantulah kami

Unknownsaid...

ape cite pasal tppa ni ek

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Amazing!