Thursday, October 13, 2011

Top 5 Pasukan Komando Elite 'Deadliest Force' Dunia

Pasukan tentera yang cekap dan terlatih sememangnya menjadi benteng pertahanan yang paling ampuh kepada sesebuah negara dalam menangani ancaman dari luar dan dalam negara.Berikut di senaraikan top 5 pasukan elite 'deadliest force' dunia yang dikenali kerana situasi-situasi bahaya yang pernah mereka tangani.( Malangnya pasukan elite komando Malaysia tidak termasuk dalam senarai ini.Takpo la abang-abang askar sekalian, jasa kalian tetap disanjung dalam mempertahankan perbatasan negara )

5. Kopassus
Di tubuhkan pada tahun 1952, Tentera Nasional Indonesia telah menubuhkan pasukan ini dengan tujuan untuk melindungi Indonesia daripada ancaman kumpulan pelampau yang ingin menjatuhkan kerajaan dengan menggunakan kekerasan.Antara operasi merbahaya yang pernah dihadapi oleh pasukan ini adalah pada tahun 1981, dimana sebuah kumpulan pelampau telah merampas pesawat Garuda 206.Dalam kejadian rampasan itu, pasukan Kopassus telah berjaya melakukan 'fast-paced operation', dan berjaya membunuh 3 orang perampas pesawat dan membebaskan 50 orang tawanan.


4. Sayeret Matkal
Yang ni gua tak mau ulas apa-apa.Tapi memandangkan mereka tersenarai dalam list top 5, gua kena lah masukkan juga.Pasukan tentera elit Israel laknat ni turut tersenarai dalam top 5 kerana kononnya pasukan ini adalah diantara pasukan yang paling aktif memerangi keganasan (kepala hotak korang!) serta mahir dalam risikan jarak jauh dan seni mempertahankan diri serta penggunaan senjata kecil.Top operation?Pembunuhan rakyat Palestine lah apa lagi..lahanat punya yahudi,haik ptuihh...


3. The Kaibiles
Pasukan komando elite angkatan bersenjata revolusi Guatemala ini turut tersenarai dalam top 5.Pakar dalam peperangan hutan dan operasi gerila.Ditubuhkan pada tahun 1975, mereka memegang motto peperangan yang unik."If I advance, follow me. If I stop, urge me on. If I retreat, kill me"
Top operation : Lapan Kaibiles terbunuh dan lima cedera dalam serangan hendap di Congo semasa mereka menjadi sebahagian daripada pasukan pengaman PBB. Askar-askar yang terbunuh adalah sebahagian daripada mereka yang terlibat dalam operasi 'botched' untuk menangkap timbalan ketua komander Tentera Darat Rintangan Uganda.


2. Alpha Group
Pasukan anti-pengganas Rusia yang ditubuhkan pada tahun 1974, dianggotai oleh 700 orang 'hardcore-squad', yang berjaya bertahan dan berkembang walaupun selepas kejatuhan kerajaan Soviet Rusia.
Top operation : menyelesaikan krisis tebusan sekolah di Beslan pada 2004, di mana 1200 orang tebusan telah ditawan oleh kumpulan pemisah Chechen yang berakhir dengan 31 pengganas mati.Walaubagaimanapun terdapat kematian orang awam yang agak tinggi semasa operasi itu dijalankan, iaitu lebih dari 350 orang telah terkorban!


1.U.S Navy SEAL
The United States Navy SEa, Air and Land (SEAL) adalah pasukan komando elite AS yang terkenal kerana kebolehan mereka untuk berkerja dibawah air (underwater jobs) serta keupayaan mereka untuk berhadapan dengan keganasan, menyelamatkan tawanan serta peperangan bukan konvensional.
Top operation?Sudah tentu kejayaan membunuh Osama bin Laden(??) di Pakistan.Walaupun terdapat banyak spekulasi dan teori konspirasi tentang kebenaran kematian Osama bin Laden, namun Presiden AS Barack Obama amat berbangga dengan pencapaian pasukan komando elite mereka itu.

Ini adalah sebahagian daripada senarai pasukan elite yang diketahui umum.Bagaimana pula dengan pasukan rahsia elite yang lain?Iran, Korea Utara & China semestinya memiliki keupayaan ketenteraan dan perisikan yang tidak kurang hebatnya jika dibandingkan dengan senarai top 5 ini.


Malaysia juga sebenarnya memiliki pasukan khas elite sendiri.PASKAL(Pasukan Khas Laut~Naval Special Forces) ataupun turut dikenali sebagai Unit Panglima Hitam adalah salah satu pasukan komando elite yang dimiliki oleh Malaysia.Ditubuhkan pada 1 oktober 1980, pasukan ini berkeupayaan dalam peperangan bukan konvensional, taktik gerila, unit anti-pengganas, operasi menyelamat tebusan, memusnahkan sasaran khusus serta melindungi serta mempertahankan keselamatan negara dari ancaman luaran dan dalaman.Walaupun tidak tersenarai dalam top 5 pasukan komando elite dunia, namun kekuatan serta keupayaan mereka memang tidak boleh disangsikan.Masa akan menentukan 'siapa lebih hebat daripada siapa' bila sampai waktunya kelak.






Source : Top5s.net & Wikipedia

7comments:

hardy_hunt2said...

betul tu abang long ...haik ptuih....alamak tempias la hehe (^__^)

abang longsaid...

haarkk... ptuih kat nombo 4, lakhanat punye yahudi... tuih lagi...

hardy_hunt2said...

oo..minat ngan abang askar ea...heheh....(^__^)

belogkayangan hemsemsaid...

hai abg askar :)

siti nor sabikahsaid...

fuh...kak yong xseberani ni... patutlah min siam suka jadi watak gangster,.semua ni mcm main counter strike ...tapi yang no 4 tuh...no komen..

hardy_hunt2said...

@618712fa36d942cd3ac5e2f2e7f5eea7 untuk pengetahuan kau, aku memang tahu yahudi dan zionis tu 2 benda yg berbeza...dan aku jg nak ckp terus terang dekat kau yg aku memang anti-semitic..tak kira samada zionis @ tidak, asal bangsa yg menjajah bumi palestin aku tetap anti diorang sampai aku mati..dan 1 hal lagi, ini blog aku dan suka hati aku nak tulis macamana dan pasal apa,ini sudut pandang dan pendapat aku..kau kalau x suka aku x bleh nak wat apa...klu ko x stuju ngan pendapat aku itu kau punya pasal..g buat blog sendiri n tulis pendapat kau disana...ok bro.dan aku pun harap kau x berang dgn pendapat aku

xoxosaid...

Biar kuat diam2 x perlu tunjuk kat org...anyway, korg masih x paham2 ke yahudi n zionis r 2 different things...krn nila setitik rosak susu sebelanga...knapa caci maki 1 bangsa, ko ingat smua dorg 2 jahat ke...sory klu ko berang but this is the truth...peace out

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Amazing!