Saturday, August 28, 2010

Apa GANYANG2 HAH!!!

Blog aku ni sebenarnya masih belum siap sepenuhnya lg,tp apa yg berlaku semenjak 2 menjak ni membuatkn aku terpanggil utk menulis sesuatu.Rasanya semua org tau apa yg aku mksudkan..apa lg kalau bukan kisah kebiadapan masyarakat tidak bertamadun negara seberang yang sesuka hati menghina JALUR GEMILANG malah melontar najis manusia ke arah kedutaan kita di sana!rasanya tidak ada seorang pun di antara kita yg lahir di bumi MALAYSIA ini yg tidak terbakar melihat tindak tanduk biadap binatang2 lahanat bangsa yg tidak tahu bersyukur dan berterima kasih itu!!

Huh, hatiku memang amat panas dan terbakar melihat insiden itu.Rasa seperti mau meletup dada ini menahan kemarahan melihat tindakan tidak waras kumpulan yg menggelarkan diri mereka kononnya sbg BENDERA JAHANAM itu.Memang dasar bangsa tidak tahu bersyukur, tidak pndai mghargai jasa org!Rakyat mereka berjuta org yg kita beri mkn di sini, malah ramai yg hidup lebih selesa berbanding di negara asal mereka itu.Di Sabah shj entah sudah berapa ramai mereka ini yg 'merompak' taraf kewarganegaraan penduduk peribumi Sabah....Masalah sosial, perompak, pencuri, perogol,dan bermacam2 'per' lagi, bangsa dari negara mana yg byk menyumbang dan mendatangkan masalah kpd kita di Malaysia ini??bukankah  lahanat2 dari seberang ini yang banyak mengotorkan negara kita??Apa yg kerajaan kita buat sebenarnya, sejauh mana ketegasan penguasa kita dlm menangani situasi ini?Org sudah baling taik kpd kita, tp kita hanya baling kertas (memo bantahan) sj kpd mereka...adakah itu cukup utk membuatkan mereka berhenti daripada mengulangi perbuatan biadap mereka itu???

Pendedahan dalam buletin utama bahawa kumpulan bendera yg mencetuskan situasi biadap itu sebenarnya diupah utk menimbulkan provokasi tersebut menimbulkan tanda tnya bg aku,adakah info itu benar @pun hanya sekadar ingin menyejukkan hati rakyat yg sedang panas membara ketika ini?Mmg ada relevannya tindakan utk meredakan keadaan itu, tp sampai bilakah kerajaan kita harus berlembut dgn kelakuan biadap rakyat negara seberang...aku tidak menyarankan sebarang tindakan ekstrem seperti yg dilakukan oleh mereka2 yg tidak bertamadun di negara seberang itu, tetapi perlihatkanlah ketegasan yg dlm cara menangani situasi ini.Perundingan antara menteri luar kita dgn mereka pada 6 september ini mungkin boleh dipercepatkan lg kerana bagi aku perkara ini adalah sesuatu yg perlu disegerakan kerana ianya membabitkan 'national security' kedua2 buah negara.keputusan dari pertemuan itu adalah amat penting dalam menentukan halatuju krisis antara kita dgn negara seberang itu,dan mempercepatkannya adalah satu tindakan yg bijak...

Konvensyen Geneva ada menyebutkan bahawasanya tanah yg dimiliki oleh sesebuah kedutaan itu adalah di anggap sebagai sebuah negara.Ini bermakna tanah kedutaan kita yg dilontar najis itu adalah sebahagian tanah air Malaysia.Menceroboh dan menduduki tanah berkenaan adalah sama juga dengan menceroboh kedaulatan Malaysia.Adakah fakta ini masih tidak cukup utk menggambarkan bagaimana kedaulatan negara kita telah dihina, dicabul dan diperlekehkan?Seandainya situasi ini berlaku di antara Korea Selatan dan Korea Utara, rasanya peperangan mungkin telah tercetus serta merta antara mereka.Tragedi sebegitu tidak mustahil boleh berlaku di antara kita & negara seberang itu,jika krisis ini tidak diselesaikan dengan cara baik dan bijak oleh penguasa kita..

Berikut adalah beberapa cadangan yg muncul dalam kepala hotak aku jika Malaysia ingin memperlihatkan ketegasan dalam menangani krisis ini :
1. Hentikan pengambilan pekerja asing dari indonesia SERTA MERTA.Jika perlu jg mengambil pekerja asing, pergi ke negara lain utk mndapatkn tenaga kerja itu.TIMOR LESTE adalah satu pilihan.
2. Panggil pulang semua pelajar2 kita di sana dan tempatkan mereka semula di IPTA/S kita sendiri utk menamatkn pengajian mereka. Rasanya jumlah 6 ribu pelajar kita di indonesia itu tidak telalu besar utk kita tangani dan serapkan kembali di institusi kita.
3. Panggil pulang semua golongan professional kita yg bekerja di seluruh sektor di republik itu. Biarkan indonesia sendiri yg menyediakan org mereka utk melakukn pekerjaan mereka. Tidak perlulah kita membantu lg mereka yg tidak bertamadun ini dlm tenaga professional, dan pada masa yg sma kita dapat menarik kembali guna tenaga professional utk kembali memberi sumbangan kpd prtumbuhan ekonomi negara.
4. Bagi media pula, gantung @ batalkan terus hak penyiaran semua rancangan televisyen dan filem yg berasal dari republik itu.Artis2 mereka jg perlu digantung @ dilarang sama sekali daripada memasuki Malaysia utk mengadakan konsert, promosi mahupun penjualan album.Boikot semua produk muzik dan perfileman mereka yg sudah sedia berada di Malaysia.Kenakan syarat ketat kpd mereka jika masih ingin mengadakan apa2 acara di masa akan datang di tempat kita sebagaimana yg mereka lakukan terhadap kita di negara mereka. 

Mereka perlu di berikan pengajaran yg setimpal di atas kebiadapan mereka itu.Bangsa kita bangsa MERDEKA, bumi MALAYSIA ini bumi BERDAULAT!!!Inilah masanya kita semua bersatu utk menentang petualang yg menghina bangsa dan tanah air kita tanpa mengira aliran politik yg kita anuti.Tidak kira apa bangsa anda, melayu india cina bajau dusun kadazan iban melanau dayak etc..Tidak kira apa agama anda,Negara MALAYSIA ini adalah negara kita semua...MERDEKA! MERDEKA!! MERDEKA!!! Merdekakan DIRI, merdekakan PERTIWI, merdekakan MINDA..Selamat menyambut hari kemerdekaan yg ke-53 utk semua rakyat Malaysia, semoga kita semua akan menjadi lebih gagah dan perkasa utk mempertahankan maruah kita selepas peristiwa ini.MERDEKA!!!salam ramadhan utk yg muslim, dan salam sejahtera utk semua....



2comments:

amazing m a r i asaid...

SOKONG!!
tapi, siapalah kita.. kalau dpt kmpul ramai2 g face 2 face dpn krajaan mlaysia kan best..hm,

Tekok Beriuhsaid...

huhu tu la pasal..tp sgalanya brgntung ngan kptusan krjaan,klu kta ramai2 g protes pn,klu gomen x nk wat apa2 x jd jg,kn..brsuara kat blog aja ler...;)anyway,ni blog awak kn?http://mariajaworld.blogger.com/ apsal x leh nk msuk ar??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Amazing!